Stimată d-nă Stely,
Pentru că faceți atâtea eforturi să mă convingeți de nu-mi dau seama ce, până la urmă, am să vă explic altfel care e, de fapt, problema mea, deoarece se pare că nu m-am exprimat suficient de clar până acum. Mi se pare mai comod s-o fac printr-un material decât printr-un răspuns la comentariile dvs.
Trebuie să înțelegeți, din start, un lucru care constituie baza a ceea ce spun: nu calitățile de scriitor ale lui Cărtărescu le pun în discuție.
Personal, nu-mi place cum scrie, indiferent de ce spun alții, pentru că nu e pe gustul meu. Îl consider ceva mai sus de Coehlo care, în ce mă privește scrie literatură de tramvai. Nu e o insultă, ci e chestie de gusturi. Pur și simplu nu rezonez cu Cărtărescu: mi se pare plat, non-imaginativ și repetitiv. Repet, e opinia mea, ca cititor și, din câte știu, nu există o lege care să impună cu forța aprecierea unui autor.
La fel, nu-mi place jumătate din ce-a scris Sadoveanu, dar asta nu înseamnă altceva decât strict opinia mea.
Aici e o eroare de percepție, cauzată de marketingul nebunesc și fără limite: El este Cutărescu, deci sigur scrie bine! De ce? Literatura nu funcționează – sau n-ar trebui să funcționeze – pe principiul prăpădiților de „influenceri” care, dacă folosesc o pastă de dinți înseamnă că, sigur-sigur, e cea mai bună posibilă pentru toată lumea. Despre ce discutăm? 
Ca om, Cărtărescu mi se pare un tip destul de agreabil, dar mi-a făcut mult mai multă plăcere să stau de vorbă cu Florin Iaru, de pildă, chiar dacă Iaru are unele idei cu care nu sunt de acord deloc, dar asta nu înseamnă nimic, până la urmă.
Românii au tendința să judece în valoare absolută, ceea ce e o greșeală: cum spui ceva de eroul lor, cum sar în sus ca dinamita.
Repet, nu-l discut pe scriitorul Cărtărescu – deși am mari probleme cu unele lucruri, pe care le-am și menționat repetat. Nu discut nici măcar plagiatul – dovedit negru pe alb, orice ați spune. Ceea ce pun eu în discuție e cu totul altceva și anume faptul că s-a alipit unui Sistem afiliat politic, care a nenorocit cultura prin impunerea propriilor standarde.
Cel mai mare rău care i se poate face culturii este influența politicului. Nu știu dacă cunoașteți încrengătura care a pornit de la fostul GDS și care există și acum.
Bănuiesc că nu știți ce se întâmplă în Uniunea Scriitorilor, subordonată aceluiași Sistem. Dacă ați ști, cred că v-ați schimba puțin opinia. Nu cred că știți cum se urmăresc unii pe alții pe nenorocitul acela de feisbuc, atenți la „cine dă like și cui” și, dacă dai „like” cui nu trebuie, asta va avea repercursiuni mari în viața reală. Am înregistrări ale unor convorbiri telefonice care v-ar lăsa mască, credeți-mă. Nu am cum să le fac publice, evident, deși aș vrea tare mult s-o fac. N-ai voie să ieși la o bere, de pildă, cu cineva care nu e agreat în interiorul „găștii” pentru că vei fi ostracizat și exclus de la orice manifestare. Scriitorii care se întâlnesc în aceeași cârciumă, dacă fac parte din „găști” diferite, stau la mese separate și nici măcar nu se privesc, de teamă ca nu cumva să fie văzuți și taxați corespunzător. Și altele, și altele… dacă spui penibil, spui nimic.
Și toate astea pentru că monopolul exercitat de Sistem se întinde de sus în jos, iar frica e cea care dictează.
Aș putea să vă spun și de alte segmente ale culturii, dar n-am s-o fac pentru că m-aș abate de la tema discuției. Ceea ce e foarte important, însă, de menționat, este faptul că, dacă nu ai „spate”, nu exiști, punct. V-am mai spus asta: cunosc scriitori excepțional de buni, care-l bat pe Cărtărescu – în opinia mea – la zece lungimi de cal, dar n-au „spate”, nu sunt afiliați, ergo, nu-i bagă nimeni în seamă.
Știți cum te promovezi în România, ca scriitor, pentru a ajunge „în vârf” ori, măcar aproape de el? Dacă ai pe cineva cu „nume” și cu „proptele” care să vorbească despre tine și dacă vă uitați puțin în jur, veți vedea că toți cei care țin capul de afiș sunt afiliați la ceva care este, la rândul său, afiliat politic și nu te poți „lipi” de ceva decât dacă scrii pe standardele lor.
Din cauza acestui Sistem au dispărut sute de edituri – pentru că Sistemului nu-i place concurența și face tot posibilul pentru a pune piedici în toate direcțiile. Patronii de edituri mari au spate politic, fără excepție.
E un lanț întreg aici, care se întinde de la editură până la librării, care se luptă și ele să supraviețuiască. Știu librării care au primit, forțat, cărți ale unor autori „promovați”, pentru că solicitarea venea „de sus”. Tot „de sus” li s-a impus ca respectivele cărți să fie plasate „în față” în dauna altora. Ce înseamnă „de sus”? Persoane cu influență în diverse locuri. Ia încearcă să comentezi: s-ar putea să nu mai primești nimic. S-au închis sute de librării independente, iar altele vând inclusiv cafea, vin, săpun, ceai și „bagheta lui Harry Potter” pentru a se ține pe linia de plutire. 
O să spuneți „și unde e legătura?” Este, pentru că, în cele din urmă, totul se face pentru bani.
Din informațiile mele – la mâna a doua, deci discutabile – s-a pompat în Cărtărescu un milion și jumătate de euro și nu din bani privați. S-au tipărit mii și mii de exemplare care zac pe paleți, în depozite, înfoliate, pe rafturile de sub tavan și se umplu de praf. Chiar dacă nu mă credeți, le-am văzut. I-am întrebat pe cei de-acolo când am avut ocazia dacă se cumpără, iar răspunsurile au fost ochi dați peste cap. S-au tradus într-o grămadă de limbi, inclusiv din Africa – și pentru ce? Pentru nimic, vă spun eu.
În Ciucă, personajul acesta indescriptibil de mizerabil, s-au pompat peste două milioane de euro pentru a-și publica „cartea” scrisă de alții. Nici măcar nu s-a tipărit! E la liber, în format electronic și e de un penibil absolut. Patetic. S-a solicitat editurii respective contractul de publicare, pentru că a fost făcut pe bani publici (chiar dacă, aparent, li se aplică Legea 334/2006 a finanțării partidelor politice). L-a văzut cineva? Nimeni.
Asta în condițiile în care standurile României la târgurile de carte din afara țării au fost, nu jalnice, ci mult sub asta și au fost promovați, veșnic, aceiași autori care sunt lipiți de Sistem.
Un scriitor e o investiție, atât din punct de vedere al imaginii, cât și financiară. Orice investiție trebuie recuperată cel puțin încă o dată pentru a fi o investiție. Ceea ce se face în România – nu doar la capitolul ăsta – e să se arunce cu banii aiurea, la fel ca ăla care-și cumpără Bentley în rate ca să-l vadă vecinii, iar acasă mănâncă fasole cu pâine.
Scandalul cu Academia. De ce considerați, implicit, că cei care au fost împotriva primirii lui Cărtărescu au făcut-o din „invidie”? Pentru că nu au opinia dvs.? Și atunci unde e standardul? Formula dreptului de veto în Academia Română e structurată așa tocmai pentru a se evita „bisericuțele” și nu e de azi-de ieri. Credeți că Nicolae Breban ar avea de ce să fie „invidios” pe Cărtărescu? Să fim serioși… nu încape comparație. A, că Breban a făcut parte din celălalt Sistem? Da, era numit „Nicolae Brebenescu” sau „Nicolae Ceaușan” la vremea respectivă. Și ce dacă? Cărtărescu a fost locotenent de Securitate și propagandist politic, despre ce discutăm? Nu ajungeai cu grad de locotenent în Securitate dacă nu erai de-al lor. 
Uite un exemplu fără legătură directă: Victor Rebengiuc a fost omul Partidului până-n pânzele albe, dar îl face asta un actor mai puțin bun? Socrul lui, colonelul de Securitate Nicolae Mihuț, a fost implicat direct în torturarea și uciderea „bandiților din Făgăraș”. Omul ăla a ucis alți oameni, cu propriile mâini. Ați putea spune că Rebengiuc e un actor slab din cauza asta? La fel și cu Breban. Sau funcționează dublul standard aici? „Dacă e de părerea noastră, nu mai contează cine e sau ce-a făcut.”?
Liiceanu a cerut desființarea Academiei Române după respingerea lui Cărtărescu. DESFIINȚAREA ACADEMIEI ROMÂNE și înființarea alteia „care să-l primească”. Sesizați enormitatea enunțului? Partidul e-n toate, nu-i așa? Nu ești de acord cu noi, te eliminăm.
Cum adică? Deci, dacă într-un bloc cu o sută de apartamente, zece refuză să-și monteze repartitoare, îi evacuăm cu forța, apoi aducem în locul lor alții care vor să-și monteze repartitoare? Ca ce chestie? Pentru că nu sunt de acord cu noi? Păi, scuzați-mă, dar mi se pare cel puțin de speriat asta.
Cum adică să vrei să desființezi Academia Română pentru că cineva de-acolo nu e de acord cu tine? De ce, pentru că tu dictezi ce se întâmplă și ce nu în spațiul cultural? Ajungem, din nou, la ședințele de înfierare ale Partidului și la excluderea celor „contra”? Nu înțeleg.
Și Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei, a tăcut. Același Ioan-Aurel Pop băgat în politică până-n gât, cu milioane în conturi de care nu întreabă nimeni cum le-a făcut, a tăcut atunci când Liiceanu a propus, repet, desființarea Academiei Române pentru că protejatul său a fost respins.
Spuneți-mi că vi se pare normal și, dacă vi se pare normal, nu mai am nimic de spus, pentru că e degeaba.
Mi-ați trimis o mulțime de referințe externe pentru a-mi demonstra cât de mare scriitor e Cărtărescu. Pot să vă dau și eu cel puțin la fel de multe în care nici nu e pomenit, dar, repet, nu asta e discuția. Calitatea unui scriitor nu e dată de aparatul de propagandă din spate. Am vorbit direct cu oameni care i-au cumpărat cărțile lui Cărtărescu – am eu boala asta, să vorbesc cu omul direct, în față – și unii mi-au spus că n-au rezistat nici măcar la primele două capitole, alții că le-au citit pe nerăsuflate. În asta rezidă valoarea unui scriitor, nu în câți bani s-au băgat în el pentru a-l scoate-n față, până la urmă.
Vă mai dau un exemplu pe care l-am mai folosit: Dan Brown. Un fel de Cărtărescu „al lor”, cu bani foarte mulți pompați în el pentru a deveni un vector împotriva Bisericii Catolice. Din câte știu, e singurul scriitor care a provocat o reacție oficială a Vaticanului. Nu e conspirație. A avut în spate un aparat de propagandă foarte bine pus la punct și, după ce a fost lăsat din brațe, s-a scufundat în anonimat. Așa se va întâmpla și cu Cărtărescu mai devreme sau mai târziu, vă asigur. Și știți de ce? Pentru că Sistemul are o caracteristică: își mănâncă „protejații”. Puteți sau nu să fiți de acord cu mine, dar timpul va arăta realitatea.
Mai e o discuție aici: când vor să demonstreze ceva, oamenii folosesc, în majoritatea lor, referințe de la alții. „E așa și nu altfel pentru că a spus Cutare.” Asta ține în discuțiile colocviale de pe feisbuc ori de aiurea, să te „lupți” folosind ca „armă” argumentele altora, dar nu atunci când vorbești cu cineva care cunoaște sistemul, iar eu îl cunosc. Nu mi-aș permite să vorbesc dacă nu l-aș cunoaște.
Înțelegeți problema mea?
Cărtărescu ar fi făcut bine să fi rămas scriitor. Nu știu cât ar fi câștigat fără propagandă, însă, cel puțin, era câștig curat.
Blandiana ar fi făcut bine să fi rămas scriitor, nu să se bage în Kulturpolitik făcând pe dizidenta, când se știe limpede că numai „dizidentă” n-a fost.
Patapievici, la fel, ar fi făcut bine să fi rămas scriitor, dar a ales altceva și a urcat în politica culturală, abandonându-și condiția. Las deoparte porcăriile pe care le-a scris despre români și care, în altă țară, l-ar fi dus direct pe rug – metaforic vorbind.
Nu sunt un om religios după standardele unanim acceptate, însă există o expresie ce provine din religie cu care sunt perfect de acord: nu poți să servești la doi stăpâni, iar în România, ăsta e un modus vivendi. Pile, „cunoștințe”, trafic de influență, paraîndărături, „relații”, „proptele”, bani. Atât. Și toți tac ca peștii-n acvariu, unii pentru că le convine, alții pentru că le e frică.
Vine câte-un val de „indignare populară”, după care totul se prăbușește și rămâne ca-n gară, Sistemul își vede de treabă, ignorând totul în jur. Ce-au făcut cei de la Teatrul Național – instituție care funcționează din bani publici – cu piesa de teatru în care era batjocorită religia, credința, tot ce ține de creștinism? Ia imaginați-vă că, în loc de cruce, ar fi batjocorit simboluri evreiești ori musulmane. Amploarea scandalului ar fi atins inclusiv zona diplomatică. Așa, însă… dvs., eu și atâția alții am sponsorizat din taxe și impozite o „producție” care scuipă, efectiv, pe tot ceea ce ține de creștinism, iar lumea tace.
Am văzut inclusiv „Romeo și Julieta” unde Romeo era îmbrăcat în costum cu cravată și i-am mulțumit lui Dumnezeu că Julieta era, totuși, încă, femeie.
Deci, stimată doamnă, nu mai judecați în valoare absolută: încercați să pătrundeți în interiorul fenomenului și să sesizați colateralele. Nimic nu apare din senin, ci conform unor „regii” foarte bine puse la punct și care, toate, aparțin aceluiași Sistem de care v-am spus.
E foarte comod să spunem, despre orice, „a, e o conspirație”, pentru că ne asigură confortul mental. Pătrundeți, însă, puțin, in the Rabbit Hole, ca să spun așa.
Din nou, înțelegeți problema mea?
Nu e nici cu Cărtărescu, nici cu Liiceanu, nici cu Blandiana, nici cu Patapievici, sau cu alții, personal, ci cu ei ca exponenți ai unui Sistem care ține cultura captivă și care nu s-ar da în lături de la nimic pentru a menține actualul status quo.
Cum ți se pare ce-ai citit? (nu da 1 doar pentru că nu mă simpatizezi... ăsta se numește retard sever... 🙂 )
4.9 / 5. 16
								
													
											
													
17 comentarii la „Răspuns pentru d-na Stely”
Ca om, Cartarescu este un jeg ce a dat in Eminescu in cel mai josnic si ordinar mod posibil in cardasie fiind cu alte jeguri de teapa lui si sub orchestratia lui plesu, alt jeg.
In cele mai multe interviuri date afara Catranescu cleveteste ca ultima toapa despre cat de distrusi si de rasisti sunt romanii, despre cat de jalnica e Romania. Chiar am citit pe undeva, la altii, ca e vazut ca unul ce-si uraste tara. Mi-e o scarba imensa de individul asta, un neterminat mustind de ura impotriva a tot ce-i romanesc si ca nu este accepat de o parte din romani si ca nu-i sunt acceptate mizeriile la adresa noastra. Tare as vrea sa-l intalnesc odata sa-l scuip macar!
Există o „modă”, dacă ați observat, în special printre „progresiști”, să denigreze tot ceea ce ține de clasicii culturii, iar Eminescu e, cred, cel mai lovit din punctul ăsta de vedere. Nu știu cât e convingere, cât e îndoctrinare și cât e pur interes în atitudinea ăstora – probabil un amestec din toate trei.
Dacă nu mă-nșel, Angela Gheorghiu a spus despre Enescu niște lucruri care ar lăsa cu gura căscată orice om cu mintea întreagă, dar la ea, cred, e vorba de dispariția treptată din peisaj ca vedetă și de natura ei conflictuală.
Indiferent că-ți place ceva sau nu, nu poți denigra public cultura țării tale și pe exponenții acesteia, dar gașca de la fostul GDS o face constant. Banii vorbesc, nu-i așa?
Cred ca in atacul la Eminescu e vorba de orgolii si de razbunari.. istorice. De ce sa fie Eminescu personalitatea culturala absoluta, de ce sa nu fie vreun impostor cacartarescu? „Un mititel lustruindu-se pe el” si sustinut de gasca lui de impostori cu origini de care le este rusine. Nu-i pot ierta ei, lui, Eminescului nici harul divin cu care-i complexeaza si nici ca ne-a aratat hidosenia lor si sufleteasca si mentala.
„Cancel Culture”?
Pacat ca nu va place Sadoveanu, este un povestitor vrajitor.
„Iar după ce se cufunda soarele înspre tărâmul celălalt si toate ale depărtării se ştergeau si lunecau in tainicele neguri, focurile luminau zidurile de piatră, gurile negre ale uşilor şi ferestrelor zăbrelite. Contenea câte un răstimp viersul lăutarilor, si porneau poveştile.”
N-am spus că nu-mi place, dar unele scrieri ale sale nu-mi plac din motive ce țin strict de mine.
Modul său descriptiv este absolut fascinant, într-adevăr, dar nu la asta mă refer.
Chestie de gusturi. 🙂
Inteleg dar ma bucur ca, totusi, ii dati Cezarului ce-i al lui. 🙂
Întotdeauna și fără rezerve. 🙂
Fără să mă dau rotundă, m-am învârtit și eu câțiva (puțini) ani prin lumea celor care scriu. Zic „celor care scriu”, fiindcă unii sunt, cu adevărat, scriitori, alții doar țin morțiș să fie. N-am ajuns chiar în zona înaltă, guvernată de Sistem, dar și la poalele muntelui, printre mărunței, e o șerpărie de neimaginat. Guvernată de ipocrizii, invidii, meschinării și păreri prea bune despre sine. O îmbârligătură de bisericuțe. În interiorul bisericuței, toți se pupă în cur unii pe alții și toți îi mușcă de cur pe cei din altă bisericuță. O lume tristă, plină de orgolii și frustrări.
Așa că nu mă îndoiesc de existența „industriei” despre care vorbești.
Dar nici cu editurile nu mi-e rușine! Cât de corect respectă ele contractul cu scriitorul! Cum îl recompensează cu drepturile de autor!
So true.
Cât despre edituri, discuția e foarte lungă și extrem de stufoasă. Am auzit ambele variante. Până la urmă, ține de buna credință și de seriozitatea editurii.
..si aveti dreptate ca grupul din Sistem nu are nimic de-a face cu tot ce inseamna cultura romaneasca. Ei doar se aliniaza unor legi ce spun ca trecutul nostru cultural nu este unul „corect” si prin urmare trebuie corectat pana la desfiintarea acestuia. Mie, revolutia Sistemului astuia imi aduce aminte de revolutia culturala a lui Mao.
Așa e, foarte inspirată comparația.
Acuma, depinde de public dacă va fi sau nu de acord cu asta… dacă va mai exista un public.
În toate (absolut toate) sistemele piramidale construite de om (filozofice, cultural-religioase, politico-economice) primeaza „conflictul de interes” (individual, grup, organizatie) iar cum, în general, „scopul scuza mijloacele” în aceste conflicte, fiecare „entitate” utilizeaza armele din dotare cele mai evoluate, secrete, ascunse, codate si sofisticate.
Va doresc succes tuturor, în tot si în toate, doar sa conduca spre AUTENTICA,ABSOLUTA, ATEMPORALA LIBERTATE.
Prima data cand ai scris de el, de Cartarescu zic, ai parut muscat rau, cu textul asta sunt in unele parti foarte de acord. Eu m-am straduit sa-l citesc, nu m-a prins, ma deranjeaza grozav lipsa umorului. Acum nah poate e si diferenta de limba, poate e umorul lui prea subtil si trece pe langa mine. In schimb, dintre scriitorii vostri clasici, imi plac mult Eminescu, Toparceanu, Sorescu, Rebreanu, Caragiale, Eliade Calinescu (istoria literaturii, celelalte nu). Nu m-a prins Sadoveanu, m-a plictisit. Pe toti i-am citit in romana, deci din nou e posibil sa fi pierdut cate ceva, dar zic ca mai putin decat la o traducere, mai ales ca majoritatea sunt proaste. Plesu imi place, imi place cum scrie, chiar daca de multe ori nu-i impartasesc opinia. Imi mai place Agopian, il citeam cand publica prin Catavencu (inainte sa scindeze revista). Cartile lui sunt peste nivelul meu, nu le-am putut citi, articolele insa imi placeau. Pe el l-am si cunoscut ca am fost prieten cu fi-su (putinii ani cat am fost in Ro). E un tip haios (ta-su nu fi-su 😁), in contrast cu Cartarescu care mie mi s-a parut fandosit (acum, ce-i drept tind sa consider multi intelectuali fandositi, deformare profesionala 😁). N-am discutat cu Cartarescu, dar am fost la aceeasi masa si m-am cam plictisit teribil.
Cat despre mancatoria din academii, e peste tot la fel. Nici in Rusia, Elvetia sau Franta nu e altfel. Ce altceva sa astepti cand pui o gramada de bosorogi narcisisti si destepti fara altceva mai bun de facut decat cruciade intelectuale? 😁 Mie imi plac barfele academice, le consum cu nesat 😁.
Păi, cam sunt mușcat cu ăștia, rău de tot, nu cu ei personal, cum am zis, ci cu ei ca lăturile din troaca culturală ce sunt. Au notorietate, au bani, tot nu le-ajunge, vor să aibă și pâinea și cuțitul. E tipic românesc, până și-un patron de firmuliță, după ce-și ia un bemveu cât un camion pe credit și-un costum „de firmă” se poartă ca și cum ar fi vreun dumnezeu pe tarlaua lui. Mi-e o silă de nu-ți imaginezi.
Nici n-avea cum să aibă umor textul ăsta, că e o explicație sintetică – a câta? – pentru cineva care nu face diferența dintre fenomene, genul de om care, și dacă Cărtărescu se cacă-n mijlocul trotuarului, îi face poze și le pune pe feisbuc: „L-am văzut pe Mircea cum face caca! Mare scriitor! I’m SO happy!” Unii nu pricep din prima și-atunci mai încerci o dată.
Whoa, nu-ți place „Enigma Otiliei”? Cred că o știu pe de rost. 🙂
Intelectualii cred că sunt fandosiți peste tot, probabil că vine la pachet cu statutul, dar una e fandoseala și alintarea aia tipică, de multe ori simpatică și cu totul alteva e jigodismul ordinar, iar ăștia pe care am eu boală sunt niște jigodii și mai sunt și mincinoși pe față. Blandiana „dizidentă”? Really?? În România cred că poți să spui orice și, dacă o spui suficient de des, tot o să te creadă unii, măcar că-s sărăcuți cu duhul, așa.
Legat de conflictele academice, există de când lumea și dacă mă uit doar la controversele privind originea Universului și la polemica ce a implicat fizicieni de top, scrisoarea furioasă publicată în 2017 în Scientific American, semnată de nume MARI, Hawking, Komatsu, Maldacena, Starobinsky, Weiss și mulți alții, takes the cake, m-a amuzat cosmic, pardon the pun. 🙂 E doar un exemplu, dar diferența dintre ăia și alde Liiceanu ori dracu’ mai știe ce „intelectual” român de teapa lui e cea dintre stratosferă și nivelul râmei. Ești intelectual, rămâi, dracului, intelectual, nu te transforma în chivuță care-și saltă fustele-n cap. N-am nimic cu intelectualii români, dar am totul împotriva lor când devin curve pentru bani și pentru putere.
Stai asa, cand am zis de lipsa umorului nu ma refeream la articolul asta, ci la Cartarescu. La el ma deranjeaza lipsa umorului. Omul se ia prea in serios sau macar asta e senzatia de mi-o lasa mie.
Am citit Enigma Otiliei, dar nu m-am omorat dupa ea. Zic ca omul era mai bun critic decat ca scriitor si mai cred ca stia si el asta (saracul).
Noblesse oblige e treaba complicata. E usor sa fii domn pe burta plina, e mai greu cand e goala. E treaba care se invata de mic si se transmite si generational: Tantrumurile intelectuale de care zici in opinia mea arata nesigurante de statut. Adica da, din exterior oameni par zmei, dar numai ei stiu cate cururi au pupat sa ajunga acolo si cat de instabila e postura de impostor. Isi apara biscuitele. E interesant de privit dinamica, fiindca stabileste foarte rapid o ierarhie si daca stii ierarhia (cine ii datoreaza ce cui si cine decide ce si cum) poti anticipa/controla sistemul. Uite, zi asa, daca stai si te gandesti te surprinde cu adevarat ce s-a intamplat? Stiind ce stii, chiar ti se pare uimitor ca l-au refuzat, esti socat de raspunsul lui Liiceanu? Nu cumva numai asa putea fi?
A, OK, got it. 🙂 Normal că se ia în serios, tre’ să fii deștept ca să râzi nițel de tine însuți, ce naiba.
Băi, deci personajele din Enigma Otiliei mi s-au părut absolut fabuloase, măcar că simt nevoia de-un whisky dublu când citesc cartea… 🙂 Omu’ ăla face vivisecție acolo, după mine.
E foarte corect ce spui și, la naiba, reacțiile liiceanului și a găștii lui de imbecili nu mă surprinde deloc, însă… pe bune?? Pe față, așa? Adică, măcar puțină decență, de amoru’ artei!
Realitatea e că România e o țară distopică, Kafka s-ar da cu capul de bordură dacă ar trăi acum, aici. Cea mai de rahat chestie știi care e? Că sunt o groază de oameni decenți, dar nu se pot face auziți din cauza lătrăturilor jigodiilor ăstora. Adică, nu le ajunge că au ajuns acolo, sus, vor să-și impună punctul de vedere tuturor, cu forța dacă e nevoie. Cât despre pupatu-n cur, e sport național, să fim serioși.
Bineînțeles că statutul lor e volatil, pentru că, dacă se va schimba Sistemul, vor primi un șut în cur de-o să-i usture amigdalele și se va alege praful de toată morga lor de „intelectuali”. Uite, îți dau un exemplu, tot cu amărâtul de Cărtărescu, săracu’ – cred că sughiță ăla de-i sare ciorba din gură. Anul trecut l-au făcut „președinte de onoare” al târgului de carte Gaudeamus (care a fost jale cap-coadă). De ce au făcut-o? Pentru a-i mai gonfla puțin imaginea, că altfel dispare în anonimat – așa cum merită, dealtfel. Doar că, ce să vezi, tata’ lui, Liiceanu, nu acceptă ideea ca protejatul lui să fie uitat așa repede și-atunci mai bagă niște aer prin ventil. Or mai fi și niște bani la mijloc. Păi ăștia-s intelectualii României? Cum pana mea să-ți vinzi o carte mediocră cu o sută de lei, mă? Theodoros? Really?? Cât ești de disperat? Păi, să mă ierte Dumnezeu, dar am citit în Almanahul Anticipația de pe vremea lu’ Ceașcă chestii care erau net superioare, măcar că aveau zece la sută din numărul de cuvinte al terfeloagei ăleia. Dar, în fine, aici e chestie de gusturi, na…
Da, fix numai așa putea fi.