TEXTE PE FAȚĂ
Zic ce-am de zis

CONȚINUT 100% ORIGINAL, NEINFECTAT DE „AI”

Haleală suspendată





Cum ți se pare ce-ai citit? (nu da 1 doar pentru că nu mă simpatizezi... ăsta se numește retard sever... 🙂 )

5 / 5. 24

Copyright și alte rahaturi: puteți prelua orice scris de mine, dacă aveți chef, dacă vreți să menționați sursa, bine, dacă nu, nu, să fiți sănătoși.
Pentru alte lămuriri, aveți aici niște „termeni”.

Share this:

Comentariile vor apărea după ce vor fi aprobate manual și, uneori, din motive obiective, poate să dureze chiar și două zile până ajung la site.

27 de comentarii la „Haleală suspendată”

    • Interesantă asocierea pampersului cu subiectul materialului… glumesc, nu vă supărați pe mine. 🙂

      Într-o atare situație, cel mai bine e să vorbiți cu un însoțitor de zbor în prealabil. E posibil să existe un rând liber de scaune undeva și să puteți să manevrați copilul acolo, iar însoțitorul de zbor vă va îndruma.
      Indiferent de situație, însă, pampersul murdar trebuie pus într-o pungă ce va fi legată – sau sigilată, dacă are ziploc – și aruncată în coșul din toaletă. NU în toaletă.
      În niciun caz nu o puneți în buzunarul scaunului din față, nici sub scaun. Aveți la dvs. o folie absorbantă pe care să așezați copilul când îl schimbați: nu e OK ca ceea ce a produs tânărul să se scurgă pe scaun sau pe dvs.
      După debarcare, echipajul de curățenie nu e plătit pentru a intra cu mâinile în diverse, gândiți-vă și la ei…

      Răspunde
    • Nea Ioane, deveniți lugubru…

      Depinde. Procedurile spun că, dacă există un rând de scaune libere, cadavrul se așează acolo, învelit în pătură, asigurat cu centura.
      Dacă nu există locuri libere, cadavrul rămâne pe locul său, învelit în pătură, asigurat cu centura. Însoțitorii de zbor vor încerca întotdeauna să disimuleze decesul prin „pasagerului i s-a făcut puțin rău”. Dacă alți pasageri – vecinii cadavrului, de exemplu – își dau seama de realitate, sunt rugați să fie discreți.
      Există și situații în care cadavrul este mutat în spate, departe de pasageri, dar asta depinde de configurația aeronavei. Ideal e să nu afle nimeni.
      N-am trecut prin asta, niciodată, deci tot ce vă spun e strict procedural.

      Răspunde
  1. Ești fermecător când scrii despre culisele zborului!

    Mie, mâncarea din avion mi s-a părut ca de spital, dar ceva mai „fardată”. E drept, nici n-am zburat pe distanțe lungi, în așa fel încât să mă rupă foamea. Am mâncat mai mult de curiozitate. 🙂

    Dacă tot e să „aflăm de la specialist”, ia să te întreb și eu câte ceva:
    – care e protocolul când un pasager e claustrofob și/sau face un atac de panică?
    – au însoțitorii de zbor cunoștințe în acordarea primului ajutor în situații critice? Există o trusă de prim ajutor la bord?

    Răspunde
    • 🙂

      N-am mâncat niciodată în spital, dar pare OK, în cazul ăsta, nu? 🙂

      Atacurile de panică în zbor au multiple cauze care, toate, converg spre conceptul de „nervous flyer”. Punctul culminant, ca să spun așa, este senzația de „pierdere a controlului”, în condițiile în care te afli la zece kilometri deasupra Pământului, tu depinzi, practic, de niște oameni pe care nu-i cunoști și ești închis, ore întregi, într-un tub metalic din care nu ai scăpare, indiferent ce-ai face: nu poți coborî la prima și nici să deschizi geamul.
      Înainte de 2011, ușa cockpit-ului putea fi lăsată deschisă, iar pasagerii puteau vedea, la îmbarcare, ceea ce fac piloții acolo și îi vedeau pe ei, ca indivizi, realizau o conexiune vizuală cu aceștia. Uneori, câte un pasager se apropia să vadă mai de aproape… nu că ar fi fost OK, dar se întâmpla.
      După 2011, însă, noile norme de securitate impun închiderea și încuierea cockpit-ului înainte de îmbarcarea pasagerilor, ceea ce, din punct de vedere mental pentru pasageri, nu e OK, dar cine-i întreabă?
      Am spus asta pentru că, într-o relație interumană, cea mai importantă este comunicarea directă, iar faptul că pasagerii puteau să vadă piloții era un factor de confort. Acum, ca pasager, vezi doar o ușă închisă, iar senzația primară este cea de separare totală și de amplificare a acelei senzații de „pierdere a controlului” de care pomeneam.

      În pofida celor de mai sus, este important, ca pasager, să conștientizezi un singur lucru: industria aviației este cea mai sigură din lume.
      Aeronava are la comenzi niște oameni, la fel ca tine și ca alții, al căror scop este să aterizeze la destinație fără incidente. Interesul lor, ca echipaj, este același cu al tău, ca pasager. Asta e premisa de la care trebuie să pornești.

      Când un pasager are un atac de panică ce nu poate fi ținut sub control de el însuși – mental, prin discuții cu cei de pe locurile vecine sau prin medicație, depinde de specificul situației – cel mai bine e să se adreseze direct însoțitorilor de zbor. De fapt, sunt 99% șanse ca aceștia să știe deja situația, încă de la îmbarcare. Un pasager anxios, speriat, îngrijorat, e vizibil, după privire, după gesturi, după mimică, iar însoțitorii de zbor îl văd chiar de la ușă.
      Protocolul prevede dialogul cu pasagerul respectiv, inducerea senzației de siguranță, în cazurile mai dificile pasagerul este dus în „galley” unde se discută cu el, iar în unele cazuri se administrează medicația corespunzătoare.

      În cazurile grave în care, din cauza panicii, un pasager devine violent – au fost situații când unii ar fi vrut să deschidă ușa în zbor, deși e imposibil – dacă nu pot fi liniștiți verbal, se administrează calmante, urmând ca pasagerul să fie supravegheat îndeaproape pe parcursul zborului, dar astea sunt, cum spuneam, cazuri grave, iar decizia e a comandantului, în funcție și de procedurile specifice ale companiei aeriene. În 99% din cazuri, conversația și asigurările rezolvă problema. Însoțitorii de zbor sunt pregătiți pentru astfel de situații.

      Dacă situația ajunge la extrem, adică există pericolul evident și imediat ca pasagerul să se rănească pe el însuși ori alți pasageri, dacă pune în pericol siguranța zborului și a pasagerilor, este informat comandantul, care raportează situația controlului de trafic și se poate ajunge până la aterizarea prematură pentru evacuarea pasagerului respectiv. Asta, însă, e foarte complicat și are consecințe, pentru că pasagerul respectiv ar putea fi tras la răspundere inclusiv penal, dacă nu prezintă afecțiuni psihice constatate și certificate de medic, iar dacă are asemenea certificate, trebuie să fie însoțit de cineva. În cel mai bun caz se poate ajunge la daune materiale foarte mari, iar uneori chiar la arestare – însă depinde de situație.

      Ceea ce e foarte important e ca pasagerii să pornească de la premisa că cei de la bord, echipajul, sunt acolo pentru a avea grijă de ei, în orice situație, că întotdeauna există o mână întinsă și cineva care știe și vrea să asculte și, mai presus de orice, înțelege.
      Nu e rușinos să ai un atac de panică în avion. Important e să te întrebi care sunt motivele și să-ți dai seama că, în realitate, motivele nu există. Ceea ce simți ca „panică” înseamnă doar atât, că simți, nu că ești în vreun pericol. Atâția oameni zboară zilnic, la orice oră și n-au o problemă, ba chiar le place. Și ei sunt la fel ca tine. Deci, de ce ai avea o problemă? 🙂
      A vorbi cu cineva reprezintă o soluție foarte bună.

      Legat de a doua întrebare, da, bineînțeles că au. Însoțitorii de zbor fac antrenamente pe manechine și pe oameni pentru tot ceea ce intră în categoria acordării primului ajutor. Nu mă refer aici la „Păpușă, mi-e cam rău, ce-ai zice de-un gură la gură?” cum mi-a spus cineva că i s-a propus…
      Există la bordul aeronavelor, conform normelor, truse de prim ajutor, care conțin:

      – tensiometru
      – stetoscop
      – kit de traheotomie (copii/adulți)
      – kit de resuscitare manuală (copii/adulți)
      – măști CPR (copii/adulți)
      – inhalator bronhodilatator
      – kit IV
      – bureți cu alcool
      – bandă adezivă
      – foarfecă
      – turnichet
      – soluție salină
      – mănuși
      – ace de diverse dimensiuni
      – seringi
      – analgezice tablete
      – antihistaminice tablete și injectabile
      – atropină
      – aspirine
      – dextroză injectabilă
      – epinefrină – EpiPen
      – lidocaină
      – nitroglicerină tablete

      Normele EASA și FAA prevăd, de asemenea, ca fiecare aeronavă să aibă la bord un defibrilator și să existe cel puțin un membru al echipajului de cabină certificat pentru a-l folosi.
      Oricum, persoanele cu afecțiuni cardiace cronice ar trebui să consulte medicul dacă vor să zboare. Presiunea din cabină este echivalentul unei altitudini de 1.500-2.400 de metri, iar oxigenul din sânge scade până la aproximativ 70%, ceea ce ar putea cauza unele probleme pentru aceștia.

      Răspunde
      • Wow! Superbă dare de seamă, la cerere. Axinte, cred ca suferi de inflamare cronică a glandei scriboree… Dar… dacă scrii blog ca sa te mai defulezi si să te mai descarci de stres, deh, dă-i nainte. Poate te ajută să fi mai rational, mai calm, mai normal la cap, când esti la serviciu. Practic tu prestezi aici, pe blog, muncă în folosul comunitatii. 😉 Si comunitatea nici nu-si dă seama si nu apreciază, tu-le muma-n cur. 🙂

        Răspunde
      • Axel, presupun că lista trusei e cu copy-paste, nu că ai scris-o din memorie. 🙂
        Oricum, faptul că la bord există kit de tracheotomie și EpiPen mi se pare formidabil. Nu glumesc. Cine a creat-o, chiar că s-a gândit la ce e mai rău. Defibrilatorul mi se părea obligatoriu. Atropină? Aici m-ai prins! Se folosește în perfuzie i.v., ca antidot în intoxicația cu derivați organo-fosforici (furadan, de pildă). Voi pentru ce situație o aveți?

        O să revin!

        Răspunde
        • Evident că m-am uitat pe norme. Nu țin minte și asta, punct cu punct.
          Habar n-am ce-i cu atropina, dar pot să mă interesez, dacă vrei. Nici dextroza nu știu de ce e acolo, de fapt. Normele sunt elaborate de EASA și de FAA, tipii de-acolo or ști ei ceva, mă gândesc.
          Eu, unul, n-am văzut nicio situație în care să fie folosită trusa de prim ajutor.

          Răspunde
        • Uite, m-am uitat pe norme așa, mai adânc și, legat de atropină, se spune: „utilizată pentru creșterea ritmului cardiac la pasagerii care îl au instabil.”

          Răspunde
  2. De ce sunt atat de multi romani refuzati sau intorsi abuzuv din Mexic? Scrie si in Libertatea. Companiile aeriene ii refuza la imbarcare inca din Europa ceea ce e un abuz,pentru ca au bilete si toate actele si au platit vacanta in avans!

    Răspunde
    • Nu e un subiect pe care îl cunosc.
      Răspunsul poate fi găsit, cred, în politicile companiilor aeriene, în protocoalele încheiate de acestea cu autoritățile de frontieră, în – probabil – unele nereguli specifice anumitor pasageri și, probabil, într-o anumită imagine pe care diverși indivizi au creat-o românilor în alte țări.

      Răspunde
  3. Felicitari d-le pilot, copilot, inginer de zbor, poet, romancier, coautor, erou si mare luptator, pentru drepturile inalienabile ale oamenilor si animalelor, dar mai ales ale creatorilor, inventatorilor, producatorilor, generatorilor de frumuseti si capodopere originale, reale, virtuale, si/sau legende si povesti nemuritoare…

    Răspunde
  4. Mi-e greu să cred că toate stewardesele alea drăguțe sunt capabile să scoată un pasager din atac de panică. Fiindcă eu nu mă gândeam la atacuri de panică provocate de frica de zbor, ci la atcuri de panică de cauză necunoscută.
    În fine, nu prea mai contează.
    Ideea e că, dacă ai scrie o carte „din cabina piloților”, ar fi best seller. Poate pigmentată cu amintiri ale personalului auxiliar. Nu știu, încă nu văd sinopsisul, dar ar fi lovitură.

    Răspunde
    • Ce înseamnă „atacuri de panică de cauză necunoscută”? Din câte știu, atacurile de panică au drept cauză o stare de anxietate a individului amplificată de diverși stimuli exeriori și pot avea loc pe stradă, în lift, pe vapor, în avion sau oriunde, în funcție de ce îl afectează pe respectivul, poate fi agorafobie sau, la fel de bine, claustrofobie. Problema nu e cauza, cunoscută sau nu, ci manifestarea propriu-zisă și eventualele consecințe ale acesteia.
      Cât despre „stewardesele alea drăguțe”, cel mai simplu e să încerci să ai unul când vei zbura proxima ocazie.

      Nu, n-ar fi. Plus că au făcut alții treabă mult mai bună decât aș putea face eu.

      Răspunde
  5. Da, m-am exprimat eu confuz, adică altceva aveam în cap și a ieșit o întrebare prostească.
    Atacul de panică determină simptome asemănătoare/identice cu cele din infarctul miocardic. Un individ cu istoric de atacuri de panică își gestionează criza, fiindcă a mai trecut prin asta. Un „debutant” va fi de zece ori mai anxios, manifestările sunt spectaculoase, el face un fel de… atac de panică la atacul său de panică. Creierul lui simulează perfect infarctul miocardic sau criza de astm. Mă întrebam dacă însoțitorii nu „se pierd”, panichează ei înșiși în timpul acordării de ajutor. Dar, dacă zici că sunt școliți și în direcția asta, discuția devine inutilă.
    (Nu mai întreba cu atropina, că mi-am amintit eu! 🙂 )
    O mulțime de oameni (uite că și eu!) crede că „fetele alea drăguțe” sunt bune doar la plimbatul căruciorului cu haleală printre scaune și la zâmbit frumos. Adică dacă ești frumușică și ai picioare mișto, postul de stewardesă e ca și al tău! 🙂

    Uite despre ce mi-ar plăcea să ne mai povestești: cât e adevărat și cât e cusut cu ață albă în filmele cu catastrofe aviatice, deturnări de avioane…

    Răspunde
    • Da, cam asta e ideea cu atacul de panică.
      Cum îți spuneam, n-am văzut cazuri – or fi fost, dar n-am avut cum să le văd – însă nu, situația în care, din cauza panicii, însoțitorii de bord nu pot lucra cu un pasager care are un atac de panică e improbabilă – iar aici e necesară încă o explicație (ce să-i faci, industria asta e destul de complexă). În echipajul de cabină există o ierarhie foarte bine stabilită. Există un coordonator – se numește „purser” – care are cea mai mare vechime și cea mai multă experiență. În ordine descrescătoare, urmează ceilalți, iar un „rookie” va fi, întotdeauna, inclus într-un echipaj experimentat, cu atribuții specifice. Principiile pe care funcționează echipajul de cabină sunt colaborarea, coordonarea și comunicarea. Se numește Crew Resources Management. Ai o problemă, întrebi un coleg și vei fi îndrumat. Ai o problemă gravă, vei fi ajutat și îndrumat de un coleg cu experiență peste a ta. Deci, e exclusă situația în care, din cauza lipsei de experiență, să nu știi ce ai de făcut și să fii lăsat singur.
      Însoțitorii de zbor învață foarte multe lucruri, inclusiv cum să stingă incendii în cabină. Există companii aeriene care îi bagă, efectiv, într-un fuzelaj pe sol, în care e un incendiu, fum, întuneric, iar ei sunt testați în procedurile de stingere a acestuia – sub supravegherea pompierilor.
      Poate că pare curioasă insistența mea față de echipajul de cabină, dar importanța lor este vitală în zbor și, deseori, sunt subapreciați și priviți ca niște chelneri, sau în alte feluri. Dar na, faci meseria asta pentru că îți place, altfel n-ai rezista.
      Cred că ar fi potrivit un „interviu” cu un însoțitor de bord, doar că e extrem de greu de obținut. Pe lângă clauzele de confidențialitate specifice fiecărei companii aeriene, ei sunt destul de rezervați în a vorbi în detaliu despre meseria lor.

      Mda, interesant subiectul, l-am notat. 🙂

      Răspunde
  6. Solidară cu breasla însoțitorilor de bord! 🙂
    Și farmaciștii sunt considerați azi niște vânzători, ba chiar niște vânzători băgăcioși, care exasperează cu întrebări indiscrete și inutile, când „clientul” știe foarte bine ce-i trebuie. Vechea definiție ironică a farmacistului era „mestecător monoton la mojar”. Azi, nici măcar atât nu mai reprezintă, fiindcă oamenii nu mai știu ce e ăla mojar. 🙂 În 70% din timpul petrecut la muncă, mă simt cofetăreasă, fiindcă pacienții mă întreabă: „Aveți laborator propriu?”

    Răspunde
    • „Aveți laborator propriu?” 😀 😀 😀 WTF man…?
      „Vreau și io’ o aspirină, da’ să fie pastila pătrată și verde…”
      Nu ne mai facem bine-n veci. 😀

      Tot nu mi-ai răspuns la întrebarea de dincolo… 🙂

      Răspunde

Lasă un comentariu

General-Maior de Aviație Radu Theodoru
Cer Senin, domnule General!
Vă salut cu respect!

Vrei să ne spui o poveste?
Ia vezi aici. :)

COMENTARII RECENTE

Newsletter săptămânal cu textele noi